lördag 3 september 2011

Ärkebiskopen använder EFS-stol

Helgen som gick deltog jag i EFS i Västerbottens nyinrättade inspirationshelg inför den nya terminen. Upp emot 700 var på plats när vi var som flest. En hel del ungdomar var också med. Förebilden är Norrbottens stora helg som ligger ungefär samtidigt. Det är alltid svårt att veta hur en ny sak ska falla ut, men tanken att försöka samla många till dagar av tros- och identitetsstärkande med gudstjänster, bibelstudier och seminarier är fin. Och eftersmaken är god.

Temat var Jesu sju Jag är-ord i Johannesevangeliet där Jesus presenterar sig! Jag är – livets bröd, världens ljus, grinden, herden, uppståndelsen och livet, vägen, sanningen och livet, samt vinstocken. )Orden ger en suverän sammanfattning av 1) Vem Jesus är 2) Vad det glada budskapet, evangeliet, går ut på, och 3) Vilket vårt uppdrag är.

I torsdags hade vi högtidligt invigning av det nya kansliet på Prästgatan 11. Bland närmre 100 deltagare sågs rätt många från kyrkans hus, (andra) EFS-vänner och en del anhöriga. Ärkebiskopen klättrade upp på en stol (jag borde ha tänkt på någon form av podium, men jag är ju så lång själv…), talade om mångfalden i Kristi kyrka utifrån texten om kroppen och lemmarna, bad och önskade välgång. Den nye generalsekreteraren Helen Ottoson Lovén lämnade blommor. Roligt att få göra det så!

Insamlingen till svältkatastrofen har hittills inbringat 250 000 och vi gör ett undantag och tar inte ut någon administrationsavgift. Insamlingen fortsätter och jag tror inte den kommer att påverka den stundande 24-timmars insamlingen G 2011 den 24 september. Tvärt om, faktiskt!

Och så ber jag för våra kristna syskon i Libyen och Syrien. De får alltid sitta emellan när det är oroligheter.

1 kommentar:

  1. Mycket bra stämning tycker jag. Helgen gav mersmak

    SvaraRadera