måndag 5 april 2010

En ny tid har börjat!

Min bror kyrkoherden hade gjort en dödsannons som mötte kyrkobesökarna på storbildsskärmen på påskdagen: Jesus Josefsson har på fredagen hastigt lämnat oss i stor sorg och saknad. Hans kommentar innan han bytte till en mer påskliljeprydd variant var något i stil med ”Ja vi får försöka klara oss ändå…”

Då vore vi allt spillror på ett mörkt och stormigt hav. Men nu firar vi och jublar över vår kung och frälsare: Jesus lever! Vårt och allas öde är förändrat! Direkttillträde till Gud. Ren och rättfärdig. Skulden sonad. Framtiden ljus. Tryggheten total. Livsuppgiften och livsmeningen förtydligad! Det är inte alls dumt få fira påsk genom rensa rabatter hos senaste barnbarnet Emil i Cambridge, dra hans vagn bland påskliljor i en engelsk park och inombords få gnola på en påskpsalm. Mycket nåd i sånt!

Och mycket nåd i att vi har vi fått börja böneperioden ”EFS på knä”. Det är roligt att från olika håll få höra tacksamma och uppmuntrande kommentarer till denna satsning. Det är gott att den kommer direkt på det tuffa beskedet om det dåliga ekonomiska resultatet för år 2009 som jag kommenterade senast. Jag kan försöka förstå, förklara, förändra, försäkra, och det gör jag på olika sätt.

Nu ber jag om att Gud ska ge oss förnyad kallelse och förnyat förtroende. Och om att EFS folk och vänner ska se möjligheterna som ligger framför oss och vilja satsa på att be, gå och ge så att Guds ska ha material att bruka för sitt rike. Tillsammans med Kristus är det alltid dags att hoppas, kämpa och glädjas. Det är alltid en ny tid.

En riktigt glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar