Det är mycket jag inte vet. Om autism till exempel. Men igår delade en av våra medarbetare, som har ett barn med diagnosen autism, tankar kring världsautismdagen. Det var lärorikt och utmanande.
Hur många som kämpar med autism är inte helt klarlagt och
diagnosen innehåller också flera olika funktionshinder. Till exempel ingår Aspergers
syndrom, en diagnos fler har än ”vanlig” autism. Men totalt det kan handla om minst
sex per tusen personer med dessa och liknande diagnoser. Det är alltså många, 50-100
000 i Sverige, barn inräknade .
Varför blogga om detta? Vår medarbetare berättade något som
jag aldrig reflekterat över och som direkt berör uppgiften att dela evangeliet
om Jesus. För en person med autism är något som vi som kristna både tar för
självklart och betonar mycket, nämligen inbjudan till kristen gemenskap där man
förväntas relatera till andra, närmast en inbjudan till helvetet. Erbjudande
att vara med i kristna gemenskapsformer, i alpha, vuxenkatekumenat,
bönegrupper, ja överhuvudtaget samlingar där gemenskap är en viktig ingrediens,
upplevs som ett hot, inte en möjlighet. För det är just där som
funktionshindret blir en förbannelse. Det är just detta att relatera som ju är
så svårt. Normal social kompetens saknas i mindre eller högre grad.
Därför (?) lär det också finnas jämförelsevis färre aktivt
kristna bland dem med autistisk diagnos. Detta är en missionsutmaning som jag
inte har något bra svar på. Jag tänker att två vägar möjligen står till buds.
Dels det personliga mötet med någon kristen som förstår vad autism innebär och
som kan hitta sätt att dela evangeliet. Eller kanske gudstjänstformer som låter
deltagaren vara anonym, tvärt emot det som är EFS ideal. Kanske det kan vara
ett skäl att bejaka en sida av Svenska kyrkans gudstjänstliv, det som ibland
kritiseras för att uppmuntra ”kattbeteende”, dvs att såsom katter gör komma och
gå som man vill och som det passar. Kanske möjligheten att slinka in anonymt utan att
bli personligen välkomnad och uppmärksammad är en viktig form?
Den stora utmaningen i detta sammanhang är åter, om än på
ett annat sätt, vikten av att hålla evangeliet fritt från felaktiga krav. Inte
ens förmågan att leva i nära relationer är ett krav för att få vara ett Guds
barn. Evangeliet är enbart vad Gud har gjort för oss. Evangeliet, förkunnelsen
av Kristi kors, skapar självt tron när det möter ett behövande hjärta. Det skapar
en önskan och förmåga att vända sig till Jesus, ta emot förlåtelse och bli räddad.
Och då blir det också viktigt att det som förkunnas i ”kattgudstjänster”
är ett rent och klart evangelium. Det är tyvärr inte självklart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar