lördag 19 december 2009

Beit Sahour och Rut

Beit Sahour och Rut

Idag fick jag höra en härlig historia:

Kyrkans hus hade besök av en luthersk präst från Beit Sahour utanför Betlehem. Beit Sahour är byn där man tänker sig att herdarnas äng finns, platsen dit ängeln kom med bud till herdarna om den nyfödde Jesus (Lukas kap 2). Prästen berättade att han vet varför Gud valde just denna plats för att annonsera att Jesus var född! Stor nyfikenhet i gruppen, hur kan han veta det? Jo, sade han, vi anser att vi är de mest skvalleraktiga människorna som finns. Vi berättar hela tiden allt vi får höra för andra. Därför valde Gud Beid Sahour: han ville att budskapet om Jesus skulle spridas så snabbt som möjligt.

Det påminner mig om en gudstjänst vi hade i Lena kyrka i Vattholma för mer än 10 år sedan. Det här var vid påsk, och om jag minns rätt var ungdomar från ”min” inte helt genomfromma ungdomsgrupp inblandade. Det framfördes ett påskspel, som jag inte minns mer än slutklämmen på. Alla hemsnickrade kyrkospel är inte alltid helt genomtänkta eller färdigrepeterade innan framförandet vilket kan bidra till att jag inte minns så mycket, tillsammans med mitt eget teflonminne förstås. Men jag mins slutet! Det var nån tant med som rollspelet, och när det stod klart att Jesus hade uppstått, tog den hon upp en mobiltelefon (jo, den fanns redan då!) och sa till sin väninna: Det här måste jag berätta för Rut.

Vi har något att skvallra om! Rut kan behöva höra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar