måndag 1 mars 2010

OS är över, fastan fortsätter

Det är skönt faktiskt. Är man så pass sportintresserad och bara halvdiciplinerad som jag så kan det bli en period för mycket ibland. Så morgontröttheten beror vissa dagar inte bara av den kvardröjande istiden. När OS är över så kommer funderingarna på balansen mellan avkoppling, det mänskliga behovet av att bara vara, att få ta det som det kommer, och ambitionerna, viljan att göra skillnad, att göra något större av sin stund på jorden. Det är inte fel att fastetiden är längre än OS, och en tid att fundera lite extra över mitt liv, min bundenhet till det materiella, min kallelse och mina prioriteringar. Jag behöver inte ställa Hellner mot Herren så där ångestladdat, men ändå: vad är det som är värt något? Guld i gudomligt perspektiv.

Längdåkning fascinerar, till och med den ovärdiga formen masstart när svenskar är i huvudrollen. Det är intressant hur mycket som handlar om psykologi och självförtroende, att form inte är något rent fysiologiskt bara. Och så detta att som somliga kunna ta ut sig, viljan som nästan besegrar kroppen. Vilja är en gåva, men också något att steg för steg lära sig.

Det mest beundransvärda är den långsiktiga träningen mot ett mål ett antal år senare. Äta rätt, träna efter schema, ta steg efter steg framåt. Jag har mycket kvar att lära, inte minst i målmedvetenheten, och det gäller både renoveringsbehov hemma och mitt jobb. Någon sa till mig när jag började att jag snarare skulle tänka fem år än ett, när det gäller att försöka åstadkomma något viktigt.

Och även om vi vilar oss mot Herrens suveränitet och verkan, så kan vi ju inte i EFS-ledningen sätta oss ner och konstatera att ”om fyra år är det OS, vi får se vad som händer då”. Det är klart att vi ska tänka ”var vill vi vara om fyra år” och arbeta hårt för att nå dit. Det är det EFS 2020 handlar om – var är EFS om 10 år. Vilka föreningar har fått nytt mod och ny vision, var finns det nya EFS-grupper som verkar för evangeliet, var ser vi att dagens ungdomar går in och tar ansvar i lokal förening och församling, var kommer människor till levande tro, var på klotet är EFS med när nya församlingar bildas?

Det är därför vi utlyst en period av bön mellan påsk och Kristi himmelfärdsdag.

1 kommentar:

  1. Ja, vad är EFS om fyra år? Om EFS inte helt skall utplånas som väckelserörelse, så måste EFS lämna samarbetet med Svenska Kyrkan.

    SvaraRadera